IES Narcís Oller
Departament de Visual i Plàstica.

Ramon Vilella - AULA VIRTUAL.

 
CULTURA AUDIOVISUAL.
CINEMA D'ANIMACIÓ

 

EVOLUCIÓ HISTÒRICA
 
L'ANIMACIÓ EN EL PRE-CINEMA

 

Abans de la invenció del cinema ja existia la imatge en moviment, les joguines òptiques van ser els invents precursors del cinema, eren petits artilugis que, basant-se en els fenòmens de l'estroboscòpia i la persistència de la retina, produien efecte de moviment a partir de seqüències de dibuixos d'una figura en posicions consecutives d'un moviment. Alguns exemples son el Zootrop, Fenaquistiscopi, filoscop, o el mutoscop.

praxinoscop.

 

 

Emile reynaud, muntava sofisticats sistemes amb els que projectava un fons fixe amb una llanterna màgica i figures en moviment amb el praxinoscop.

 

Emile Reynaud "Autour d'une cabine" 1894. França

 

MELIÉS I CHOMÓN

 

El francès Georges Méliès i també l'espanyol Segundo de Chomón van utilitzar la tècnica del cinema per crear efectes i animacions amb objectes i persones.

Segundo de Chomón "El hotel electrico" España / França 1905

 

 

ELS PIONERS DEL DIBUIX ANIMAT

 

Els primers anys del segle XX alguns dibuixants ja van veure les possibiltats d'animar dibuixos utilitzant la nova tecnologia del cinema. "Humorous Phases of funny faces" 1906 dibuixat i filmat pel nordamericà James Stuart Blackton es considera el primer film d'animació de la història tot i que es una animació molt rudimentària.

James Stuart Blackton. "Humorous Phases of funny faces" 1906.

 

Un pas més endavant el va fer el francès Emile Cohl, amb el seu treball "fantasmagorie" dos anys més tard, pel qual se'l considera el pare dels dibuixos animats.

Emile Cohl. "Fantasmagorie" 1908

 

LES PRIMERES PRODUCCIONS ALS ESTATS UNITS

 

Alguns dibuixants, molts d'ells procedents del món del còmic, van voler donar moviment als seus personatges. Com que la tècnica dels dibuixos animats requereix un gran volum de feina, els dibuixos sintètics d'alguns còmics s'adaptavem bé al nou mitjà, els moviments eren encara força simples.

George Herriman "Krazy Kat" 1916

 

Un altre dibuixant de còmic Winsor Mc Cay, creador de Little Nemo in Slumberland, va voler fer una incursió en el món de l'animació. El seu estil en el traç, elaborat i subtil, el va portar a fer una representació del moviment igualmet elaborada, que feia moure figures complexes amb volum i estudi de l'espai. Van ser els primers dibuixos animats amb una qualitat que requeria no ja centenars de dibuixos sino milers.

Mc Cay va fer estudis per animar alguns dels seus personatges com en Nemo, però el treball més propi de l'animació el va fer amb Gerty The dinosaur, que va iniciar el 1909 i va anar treballant i millorant en els anys següents.

Winsor Mc Cay "Gerty The dinosaur" 1921

 

WALT DISNEY

 

Walt Disney traballa a fons l’animació, estudia el moviment i la seva representació, dóna més personalitat i sentiment als personatges i a les històries. Crea tot un equip de dibuixants i professionals per realitzar els seus projectes. El 1937 Presenta el primer llargmetratge de dibuixos animats. “la Ventafocs” que va ser tot un èxit. A partir d’aquí segueix tota una carrera de treballs únics en el seu terreny. Walt Disney va dominar el mercat dels dibuixos animats als Estats Units i a la resta del món durant molt temps, només la Productora, també americana, Warner Bros li representava competència tant en qualitat com en quantitat de producte.

Walt Disney "Mikey Mouse" 1929

Walt Disney "La blancaneus i els set nans"

 

 

 

ANIMACIÓ ALS PAÍSOS DE L'EST D'EUROPA

 

A part de la producció dominant durant dècades als Estats Units, poc a poc s'han anat creant altres centres de producció, als països de l'est d'europa (Txecoslovaquia, Polònia, etc) sorgeix una indústria que realitza films amb unes característiques molt pròpies, sobretot basada en l'animació d'objectes.


Jiří Trnka va ser un txec creador de marionetes, il·lustrador, animador de pel·lícules i director de cinema, reconegut per les seves animacions de marionetes en la tècnica de pas a pas o stopmotion. El 1936 va crear el seu teatre de marionetes. Despres de la guerra va establir una unitat d'animació al Film Studio de Praga. Se l'ha anomenat " el Walt Disney de l'est" tot i que en general les seves pel·lícules a diferència de les del americà en general son per adults.

Jiri Trnka. "Obsessió" 1963

 

 

 

 

ANIMACIÓ EXPERIMENTAL. NORMAN Mc LAREN

 

A part de la produccció de dibuixos amb finalitat comercial - dibuix figuratiu de cànons establerts i narració clàssica - també s'han donat molts casos de produccions que experimenten totes les possibilitats del mitjà. El cas més remarcable és el del canadenc Norman Mc Laren. El seus treballs son fonamentalment abstractes, buscant sempre els efectes conseqüènca de la combinació d'imatge i so. Part de la seva producció la va fer pintant directament els fotogrames de la cinta de cel·luloide.

Norman Mc Laren - Boogie Doodle

 

 

ANIME. L'ESCOLA JAPONESA

 

Les darreres decades del sXX creix una indústria molt potent de còmic i animació al Japó. Es coneix com el còmic Manga i l'Anime. Centenars de dibuixants i creadors han anat perfilant un estil, manga i anime, amb tot de subestils i gèneres diferents. Han produït per al cinema i per la televisió, produccions curtes, llargmetratges, sèries, estils dirigits a adults, a joves o a nens, a nois o a noies, etc. En definitiva tot un món d'imatges animades.

"Dragon Ball Z"

 

 

 

TÈCNIQUES
 
DIBUIX ANIMAT

 

Donar moviment als dibuixos ja va tenir lloc en el que podriem anomenar "Prehistòria" del cinema i del cinema d'animació: la llanterna màgica, el zootrop, el fenaquistiscopi o el mutoscop ja aconseguien dibuixos en moviment a base de passar a una certa velocitat una seqüència de dibuixos amb fases d'un moviment. El cinema va possibilitar a les imatges un moviment més continu, i amb possibilitat d'allargar-se més en el temps. Aquesta possibilitat va ampliar el camp de l'animació de dibuixos al temps que anava fent més complicada la tècnica de producció.

La tècnica segueix sent la bàsica d'anar dibuixant les figures en les fases succesives del moviment, per anar-les enregistrant Fotograma a fotograma (o en el món anglosaxó Frame by frame). Els dibuixants per tal de traçar millor els moviments utilitzen l'anomenada tècnica d'intercalació: primer es dibuixen les figures en les posicions clau del moviment i després s'intercalen les que estan emmig. Una manera d'alleugerir feina consisteix a dibuixar els fons separats de les figures. Els fons que son fixes es dibuixen una sola vegada i a sobre es van sobreposant les fases del moviment de les figures que evolucionen per sobre d'aquest.

Reportatge sobre el treball a la factoria Disney.

 

ANIMACIÓ D'OBJECTES

 

Des de que la darrera decada del segle XIX s'inventà el cinema, abans que animar dibuixos, autors com Melies o Chomón ja van investigar i crear amb l'animació d'objectes.

La tècnica que s'utilitza es la d'anar enregistrant fotograma a fotograma, al temps que es van movent els objectes en el seu recorregut. S'anomena tècnica de Pas a pas o, (en el món anglosaxó Stopmotion)

Es poden animar figures planes retallades, objectes o fins i tot persones. Un clàssic en les animacions "casolanes" de stopmotion són les fetes amb joguines articulades com ara el Lego.

Stranger than fishin'

 

 

PLASTILINA

 

Una tècnica que estaria a mig camí entre les dues anteriors és la de l'animació de figures de plastilina. L'aparició al mercat d'aquest material va fer que alguns creadors li veiesin les possibilitats en l'animació degut a la seva plasticitat, moldejabilitat, varietat de colors, etc.

La tècnica consisteix a crear una figura i anar-la moldejant i fent moure, pas a pas, a mesura que es va enregistrant fotograma a fotograma.

Aardman productions, és una productora anglesa que ha realitzat molt bones pel·lícules, incloent alguns llargmetratges, totalment amb la utilització de figures de plastilina. Una de les més conegudes es la de Wallace and Groomit.

Aardman productions. "Adam"

 

ANIMACIÓ PLANA ASSISTIDA PER ORDINADOR

 

Els ordinadors amb la seva capacitat de càlcul han revolucionat el món de les tècniques d'animació d'imatges. Fonamentalment trobem dos tipus d'animació inforgràfica: animació plana o en 2d, i animació en 3D.

Les tècniques i processos i mètodes de treball poden ser molt diversos. En el cas de l'animació en 2D fonamentalment la idea consisteix a crear una figura i per mètodes, que poden ser diversos, programar el recorregut o moviment que volem que faci.

"Efterklang song Mirador"

Dirigit per Hvass&Hannibal & UFEX.
Animació Jens Christian Høgni Larsen & Nan Na Hvass.

 

ANIMACIÓ 3D

 

El treball d'animació en 3D podriem dir que és com el mètode de la plastilina en versió ordinador. El primer que hem de fer es modelar la figura, posar-li color, textures, etc. Un cop tenim la figura igual que en el cas de l'animació en 2D passarem a la programació del moviment, definició de recorregut, moviment de càmera, etc.

 

 

Pixar. "for The birds" 2000

 

REALITAT VIRTUAL JOCS I SIMULADORS

 

El món dels ordinadors i les videoconsoles ha introduït un element totalment nou a les imatges en moviment: la interacció. En aquest camp l'espectador deixa de ser passiu i passa a intervenir en el desenvolupament dels aconteixements i en alguns casos fins i tot en la creació dels personatges i elements de l'entorn.

A Second Life cada participant modela el seu personatge, els objectes i paisatge de l'entorn i decideix com interactua quan troba altres participats.

Tutorial de "Second Life"